تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
واکنش غلامعلی رجایی به کاندیداتوری لاریجانی، جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان در گفتگو با رویداد ۲۴:

کم مانده برای آقای رئیسی مقام شفاعت قائل شوند | نامزد‌ها باید قول دهند شرایط را به ۳ سال قبل برگردانند | برای شورای نگهبان رای ۸ درصدی تهران در انتخابات کفایت می‌کند

مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی پیش‌بینی می‌کند شورای نگهبان اجازه ورود به نامزدهای جدی اصلاح‌طلب و میانه‌رو به انتخابات ندهد. با این‌حال او معتقد است کشور همیشه از محیط بسته‌ ضربه می‌خورد و مهم است که این فضا باز باشد تا سلایق مختلف حضور داشته باشند

کم مانده برای آقای رئیسی مقام شفاعت قائل شوند |  لاریجانی جهانگیری شریتعمداری پزشکیان

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: یک ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود؛ اتفاقی که کمتر کسی حتی فکرش را می‌کرد. جریان‌های سیاسی در تقلا هستند تا بتوانند در این فرصت کوتاه گزینه‌های مورد‌نظر خود را وارد گردونه انتخابات کنند و طبیعتا در این بین نام بسیاری از افراد هم مطرح می‌شود.

غلامعلی رجایی، فعال و کارشناس سیاسی و مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی، با اشاره به نزدیک‌بودن انتخابات ریاست جمهوری و حدس و گمان‌ها از حضور افراد، به رویداد ۲۴ می‌گوید افرادی که نخواهند راه رئیسی را ادامه بدهند شانس زیادی برای تائیدصلاحیت ندارند. علی‌رغم این بدبینی آقای رجایی معتقد است در میان کاندیداهای اصلاح‌طلب کسانی وجود دارند که بتوانند کشور را از این وضعیت نجات دهند. او به شورای نگهبان توصیه می‌کند که فضا را برای انتخابات آزاد و متکثر مهیا کند.

مهمترین بخش های این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدا درگذشت اقای رئیسی و همراهانشان را تسلیت عرض می‌کنم و برای بازمانده‌هایشان طلب صبر و آرامش دارم. این اتفاق یک پیشامد غیرمنتظره‌ای بود و فکر می‌کنم ذهن کمتر کسی تصور می‌کرد که رئیسی دوره ریاست جمهوری خود را تمام نکند و دور بعدی هم در پاستور نباشد، در حالی که برخی مطرح می‌کردند او می‌تواند در آینده سیاسی ایران نقش پر رنگ‌تری داشته باشد.

*تقدیر جور دیگری رقم خورد و این اتفاق تلخ رخ داد. من فکر می‌کنم پس از انتخابات کم‌فروغ مجلس، حاکمیت و دولت استراتژی حضور حداکثری مردم در انتخابات را دنبال خواهند کرد و قاعدتا تنوع نامزد‌ها را خواهیم داشت، اما به نامزد‌های جدی که نوار همسو بودن سه قوه را قطع کند اجازه حضور نمی‌دهند. 


بیشتر بخوانید: اصلاح طلبان از چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهند کرد؟


* افرادی برای رقابت خواهند آمد، اما آن‌ها اساسا برای انتخابات نمی‌آیند بلکه برای گرم‌کردن تنور انتخابات حضور پیدا می‌کنند. افرادی از جریان اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی، مستقلین و سایر احزاب حضور خواهند داشت. 

*باید ببینیم شرایط به چه سمتی پیش می‌رود، اما پیش‌بینی می‌کنم پاستور به کسی خوش‌آمد خواهد گفت که در همین سیر و خط‌و‌ربط رئیسی باشد. چرا که می‌خواهند این هماهنگی میان سه قوه که بعد از مدت‌ها ایجاد شده است، ادامه پیدا کند. 

*افرادی که می‌خواهند در انتخابات ثبت‌نام کنند نباید فراموش کنند که قرار است یک کشور را اداره کنند. دو هفته در کش‌و‌قوس انتخابات هستند و فرصت برای ارائه برنامه‌هایشان کمتر از ۳۰ الی ۳۵ روز است، چطور کسی می‌تواند ادعا کند که می‌تواند کشور را اداره کند و در یک ماه برنامه ارائه کند و بعدش هم رای مردم را به دست بیاورد؟ به نظرم در این موضوع باید این نقد را پذیرفت که در این فرصت کم حتی رقابت هم مشکل‌ساز است.

*همه این افرادی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند که در جایگاه مدیریت کشوری نیستند، مدیریت کردند، اما برنامه ارائه کردن در همه حوزه‌ها برای مدیریت یک کشور بسیار زمان‌بر است. اگر بخواهند برنامه‌های پخته‌ای ارائه کنند قاعدتا باید برنامه‌ها را به تایید کارشناسان برسانند، مگر نه همان چیزی خواهد شد که آقای رئیسی ارائه کرد که گفت سالی یک میلیون خانه می‌سازیم آنوقت در ۴ سال حتی یک میلیون خانه هم در نمی‌آید. 

*آقای روحانی اصلا نخواهد آمد و برخی دیگر هم به نظرم اگر بیاییند تایید صلاحیت نمی‌شوند. فکر می‌کنم در به همان پاشنه سابق خواهد چرخید. برخی فکر می‌کنند ممکن است حاکمیت طیف متکثری را برای انتخابات بیاورد، اما واقعیت این است که وضعیت تغییری نکرده است و برای حاکمیت و شورای نگهبان همان میزان رای ۸ درصدی که در تهران برای انتخابات مجلس دیدیم کفایت می‌کند.

*به نظرم این تبلیغات افراط‌گرایانه برای رئیسی به ضرر اوست، کم مانده برای آقای رئیسی مقام شفاعت قائل شوند، این رویکرد خوب و متعادلی نیست. اما قاعدتا نامزد‌ها دو رویکرد را در مقابل خودشان دارند، یا باید بگویند دولت رئیسی بهترین دولت در این ۴۴ سال بوده است که خب افکار عمومی آن را تایید نمی‌کند یا اینکه این را نقض کنند که در مسیر ردصلاحیت و غیره قرار خواهند گرفت و به معنای واقعی نامزد‌ها راه سختی را در پیش رو دارند.

*اگر کسانی که به وضع موجود نقد‌های بسیار جدی و چالشی داشته باشند و مردم احساس کنند که این‌ها شو و نمایش نیست و قرار است وضعیت کشور خصوصا اقتصادی را تغییر دهند، مردم نیز ممکن است با صندوق‌های رای آشتی کنند، زیرا اکنون مهممترین مسئله مردم اقتصادی و امنیتی است، حالا مسئله امنیت به صورت قسطی فراهم است، اما موضوع اقتصادی بسیار نگران‌کننده است و نامزد‌ها باید قول دهند شرایط را به ۳ سال قبل برگردانند که بعید می‌دانم در این حد به نامزد‌ها اجازه نقد و بررسی بدهند.
* آقای لاریجانی یک مشی میانه و عتدالی دارد و با سابقه سه دوره ریاست مجلس اگر تایید از حاکمیت بگیرد وارد عرصه رقابت می‌شود. آقای ظریف با وجود شایستگی و شناخت جامعه از ایشان به نظرم حضور پیدا نمی‌کند. آقای احمدی‌نژاد هم اگر احساس کند می‌تواند تایید صلاحیت را بگیرد می‌آید، اما به نظرم تایید صلاحیت نمی‌شود. 

* آقای جهانگیری با وجود سابقه بالایی اجرایی در چندین دولت و شناخت کامل از شرایط کشور فکر نمی‌کنم شرایط برای حضور او فراهم باشد. خصوصا مردم که در مناظرات قبلی شناخت بسیار خوبی از ایشان پیدا کردند به نحوی‌که بخشی از مردم پیروزی آقای روحانی را در نحوه مناظرات آقای جهانگیری با آقای قالیباف و رئیسی می‌دانستند.

* آقای شریعتمداری مشکلی ندارد و دوره موفقی را در وزارت بازرگانی داشته است و می‌تواند تکثرگرایی را ایجاد کند، او فردی با تجربه است و سابقه چندین وزارت را در کارنامه خود دارد و در چند دولت در سمت‌های مختلف اجرایی حضور داشته است.

* آقای آذری جهرمی شانسی ندارد و صرفا یک اسم و یک حضور است. امثال او باید به سمت آرای نسل جوان برود که نسل جوان هم رویکردش به انتخابات رویکرد مثبتی نیست.

* آقای پزشکیان هم فرد متدین و کارآمدی است و می‌تواند در اداره کشور نقش مهمی داشته باشد.

* اگر افرادی همچون آقای لاریجانی یا جهانگیری ریاست کشور را برعهده بگیرند، فردی همچون محمد شریعتمداری می‌‌تواند در نقش معاون اول رئیس‌جمهور ایفای نقش کند.

* من اساسا شانس جدی برای غیراطرافیان رئیسی نمی‌بینم، چرا که تاکید شده همان سیاست‌های رئیسی ادامه پیدا کند. طبیعتا افرادی مانند لاریجانی و جهانگیری ادامه‌دهنده آن سیاست‌ها نخواهند بود.

* آقای قالیباف هم اگر تایید حاکمیت را بگیرد خودش را از دغدغه مجلس نجات خواهد، ولی البته اگر شرط و قول‌های پشت صحنه را بپذیرد.

* مخبر یکی از گزینه‌های نزدیک به رئیسی و شاید گزینه اصلی مدنظر اصولگرایان و طرفداران وضع موجود است. او گزینه مقبولی برای حاکمیت است.

* آقای سعید جلیلی خیلی وقت است که تاریخ مصرفش تمام شده است، شرایط آقای زاکانی با این عملکرد ناموفق در شهرداری هم یک شوخی است. 

* من توصیه می‌کنم حاکمیت با تایید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب، معتدلین و مستقلین شرایط یک رقابت سالم و فراگیر را برای مردم فراهم کند. اجازه دهند که یک رقابت درستی صورت بگیرد. کشور همیشه از هر محیط بسته‌ای ضربه می‌خورد و مهم است که این فضا باز باشد تا سلایق مختلف حضور داشته باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
1
0
شرایط را درطی این دوره به 30 سال بعد نبرن...3 سال قبل پیش کش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
0
سشم! ?????
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
7
دقیقا افکار جامعه رابیان کرده مشخصه که آقای رجایی در بطن جامعه ومردم حضور دارد کما اینکه تیم آقای رئیسی تیم کارآمدی نبود ودر این سه سال کشور بسیار نابسامان شده خدا رحمتش کند اما واقعیتهای جامعه چیز دیگری جدا از تبلیغات صدا وسیماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
4
کم مانده؟
ناشناس
|
Russian Federation
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
4
خدا ایشان را غریق رحمت کند.
در خصوص نوع مدیریت ایشون باید از کارشناسان فن سوال نمود وگرنه مردم عادی صرفا بر اساس تبلیغات رسانه ها و اقدامات سطحی چون پرداخت بسته معیشتی و یارانه و سخنرانی های هیجانی قضاوت می کنند.
شاخص های مدیریتی،اقتصادی،اجتماعی و علمی خود گویای همه واقعیت و سطح عملکرد دولت هست. نیازی به بحث ندارد.
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
0
5
به این میگن دل شیر چون صادقانه و بی مزد و منت حق رو میگه آی دمت گرم
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
5
0
تو طبق معمول زیادی حرف می زنی و بر خلاف ادعاهایت شناخت چندانی از مردم و نیازهایشان نداری،آقای مشاور ،یادت باشه ،تو مشاور مستبد ترین رئیس جمهور ایران بودی،اینقدر دم از آزادی نزن و برای کشور نسخه نپیچ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
0
1
اصلاح طلبان و اصولگزایان و میانه روها و ارزشی ها ،لیست به شوزای نگهبان بدهند ،
وقتی لیست بدهند و از آن لیست کسی برنده شد ، تا پایان دوره چهارساله باید از هر لحاظ مستقل و پاسخگو باشند
نظرات شما